Van jongensdroom tot KLM piloot
OVER MIJ
Verticaal omhoog!
Geboren in Manokwari (Nederlands Nieuw Guinea) en al snel verhuisd naar Hilversum vanwege de overdracht aan Indonesië. In Hilversum tot mijn 10de gewoond en toen verhuisd naar Den Helder. Daar keek ik uit op marinevliegkamp De Kooy, waar ik fighters (straaljagers) van de Koninklijke Luchtmacht zag oefenen. Vanaf dat moment was ik verkocht; dat wilde ik ook! Verticaal omhoog en jezelf vrij voelen, dat was het voor mij helemaal!
Gelukkig werd ik aangenomen bij de Luchtmacht en kon ik zo mijn droom vervullen. In 1986 ben ik begonnen bij de Koninklijke Luchtmacht, waar ik de opleiding tot jachtvlieger heb gevolgd. Deze vond plaats in de Verenigde Staten. Na mijn opleiding ben ik daar gebleven om op de T-38 instructie te geven aan beginnend jachtvliegers uit verschillende NAVO landen. Nina en ik hebben daar uiteindelijk ruim 6 jaar gewoond. Na onze tijd in Amerika werd ik geplaatst op de vliegbasis Twente.
Vanaf de vliegbasis Twente heb ik tot en met 1997 F-16 gevlogen en ben meerdere keren uitgezonden geweest naar o.a. Bosnië, voormalig Joegoslavië. In 1997 heb ik de overstap gemaakt naar de burgerluchtvaart en kon ik beginnen bij de KLM. Daar ben ik nog steeds werkzaam als vlieger op de Boeing 777 en 787 (Dreamliner).
Ik ben getrouwd met Nina en samen hebben wij 2 volwassen kinderen, een dochter en een zoon. Zij vliegen ook allebei en zijn dus hun vader achterna gegaan qua vliegen.
Air Combat
Ik heb naast mijn baan de KLM ook altijd mijn brevet (SEP) geldig gehouden voor de kleine luchtvaart. Daarnaast heb ik sinds 2021 ook mijn MLA brevet en heb ik mijn instructeursbevoegdheid gehaald.
Zo vlieg ik de Piper Saratoga en sinds 2021 ook de Blackshape Prime bij ACE Lelystad.
Dit vind ik ontzettend leuk om te doen!
Naast het vliegen bekleed ik ook een aantal functies gerelateerd aan de luchtvaart. Ik ben een geaccrediteerd Aircraft Accident Investigator en in die hoedanigheid ook de Nederlands vertegenwoordiger bij IFALPA commissie AAP (Accident Analyses and Prevention).
Bijzondere vliegervaring
Ik kwam in aanraking met ACE via een collega. Net voor de eerste kennismaking liep er een meisje de
hangaar binnen die net had gevlogen. Zij kreeg deze vlucht van stichting ‘Doe Een Wens’. Ze liep de
hangaar binnen met een ongelooflijk brede glimlach op haar gezicht.
Dit was het moment waarop ik dacht dat het fanatisch is om anderen ook zo’n bijzondere vliegervaring te laten beleven.
Je kunt mij wakker maken een leuke trip of een goed glas wijn. Ontdekken en genieten is waar het leven voor mij om draait.
Bart Woortman
Relevante opleidingen
Officiers opleiding Klu
Groot Militair Brevet
ATPL (Airline Transport Pilot License)
SEP (Single Engine Piston)
MLA (Micro Light Aircraft)
FI (Flight Instructor)
Aircraft Accident Investigator
Heb je altijd al eens een vlucht willen maken als een echte gevechtspiloot, of willen weten hoe je navigeert in de lucht?
Voor meer informatie over de trainingslessen of bij vragen, neem contact op via het contactformulier.
Deze vluchten en fantastische ervaring zijn te boeken wanneer je bijvoorbeeld iets te vieren hebt zoals een verjaardag, jubileum, als bedrijfsuitje of gewoon omdat het zo ongelooflijk mooi is om te doen. Het vliegtuig heeft een glazen canopy (dak) waardoor het uitzicht rondom fantastisch is.
Wanneer je geïnteresseerd bent kun je een boeking doen waarna een datum wordt geprikt. Na de afgesproken dag en tijd maken we afspraken hoe laat je verwacht wordt en krijg je een uitgebreide briefing over het vliegtuig zelf, de do’s and don’ts, wat over vliegfysiologie en wat het verwachtingspatroon is.
Daarnaast een uitleg over de procedures (taxiën e.d. en de vertek- en aankomstprocedures. De bedoeling is dat je ook zelf het vliegen ervaart en ook daadwerkelijk aan het vliegen toekomt wanneer mogelijk. De vlucht zal om en nabij een uur duren, maar dat is afhankelijk van wat je wilt uiteraard. Klant is koning. Alles is wel afhankelijk wat het weer doet uiteraard.
De kosten variëren tussen de €450,- en €1000,- per uur afhankelijk van wat de vraag is.
Betalen kan via een gestuurde factuur met een Tikkie of per overboeking. Neem gerust contact met mij op voor een offerte op maat.
Een vlucht boeken kan via de website waar informatie wordt gegeven. Boeken kan via de mail of telefonisch. Vanaf een week voor de geplande datum kan er een boeking gemaakt worden.
Zoals eerder aangegeven kan het weer een spelbreker zijn. In dat geval gaan we samen kijken voor een nieuwe datum. In het geval de annulering door de klant minimaal 3 dagen van te voren wordt aangegeven, zullen er geen kosten in rekening worden gebracht, ook niet als ikzelf de boeking annuleer.